Profil zawodowy – co to takiego?
Profil zawodowy to podsumowanie Twojej zawodowej sylwetki. To kilka słów o Tobie – zwięźle i konkretnie. Możesz tam napisać, czym ostatnio się zajmowałeś oraz w jakim kierunku chcesz się rozwijać.
Dlaczego warto napisać swój profil zawodowy?
Jest to dość niestandardowy dla wszystkich aplikujących element CV. Szybko więc wyróżnisz się na tle innych kandydatów. Ponadto sprawisz wrażenie, że wiesz czego chcesz i świadomie budujesz swoją ścieżkę zawodową, a nie szukasz „jakiejś pracy”. Jest to krótkie wprowadzenie, które przedstawia Twoje cechy osobowe, mówiąc potencjalnemu pracodawcy, jaką jesteś osobą, jakie cechy i cechy posiadasz oraz jakie masz doświadczenie zawodowe.
Co dokładnie można umieścić w profilu zawodowym?
W profilu zawodowym warto wypisać swoje umiejętności miękkie, kompetencje twarde, sukcesy oraz doświadczenie. Należy kierować się także stanowiskiem pracy, na które składamy swoje CV. Warto odpowiedzieć sobie na pytania:
- Czego mój przyszły pracodawca może oczekiwać?
- Na co osoba rekrutująca może zwrócić uwagę?
- Jaki jest mój największy sukces, który może przełożyć się na sukces/zyski w kolejnej firmie?
Oczywiście nigdy w stu procentach nie jesteśmy w stanie odgadnąć myśli naszego przyszłego pracodawcy. Jednak wczuwając się w jego role, możemy napisać profil zawodowy przybliżony do oczekiwań firmy.
Jak długie powinno być moje oświadczenie w profilu?
Nie ma ustalonych zasad dotyczących długości profilu osobistego, jednak zdecydowanie zaleca się, aby idealnie mieścił się w granicach 50/80 słów (nie więcej niż sześć wierszy). Powodem tego jest to, że pracodawcy, po pierwsze, zwykle skanują CV, a nie intensywnie je czytają. Utrzymywanie go krótko i na temat zwiększa szanse, że faktycznie go przeczytają.
Ponadto, ponieważ całkowita długość CV wynosi tylko 2 strony A4, krótkie oświadczenie zwalnia cenne miejsce na inne kluczowe części CV, takie jak doświadczenie zawodowe, kształcenie i umiejętności.
Przykłady profili zawodowych:
Manager
Manager z 8-letnim międzynarodowym doświadczeniem w zarządzaniu IT. Pełnił funkcję głównego administratora IT dla krajów bałtyckich, prowadząc projekty według metodologii Prince2. Odpowiedzialny za wdrażanie nowych systemów. Posiada certyfikaty Cisco CCNA R&S oraz ECDL EXPERT.
Specjalista ds. sprzedaży
Dynamiczny specjalista z 19-letnim doświadczeniem zawodowym w sprzedaży. Prowadzi skuteczne negocjacje z klientami i partnerami biznesowymi. Doskonale buduje długofalowe relacje z kluczowymi klientami. Nastawiony na realizację celów strategicznych firmy. Otwarty na ciągły rozwój oraz podnoszenie swoich kompetencji.
Manager/specjalista
20 lat doświadczenia w sprzedaży do sektora B2B
9 lat zarządzania regionalnymi zespołami sprzedaży
5 lat pracy bezpośrednio z członkami zarządu
Współtworzenie strategii firmy i kultury organizacji
Budowa, rozwój i koordynacja oddziału sprzedaży w Polsce północnej
Budowanie, wdrażanie i realizacja strategii sprzedażowej
Prowadzenie projektów strategicznych
Praca w środowisku międzynarodowym
Menadżer ds. jakości
Menedżer ds. jakości z 5-letnim doświadczeniem w kierowaniu działem Kontroli Jakości w firmie produkcyjnej. Posiada obszerną wiedzę merytoryczną i kompetencje w skutecznym wdrażaniu rozwiązań systemowych w aspekcie zarządzania jakością. Koordynator pracy 8-osobowego zespołu odpowiedzialnego za zapewnienie jakości. Rozumie i potrafi aplikować wymagania ISO 9001 oraz innych standardów systemowych, oraz prowadzić i zarządzać audytami systemowymi.
Dyrektor działu serwisu, Dyrektor działu IT, Scrum Master
12 lat doświadczenia zawodowego w branży IT
Praktyczna znajomość zarządzania projektami (Certyfikowany Scrum Master)
Sprawnie komunikuje się w języku angielskim (w tym Business English, w trakcie nauki)
Wykształcenie techniczne z zakresu telekomunikacji, controllingu, zarządzania
Wiedza merytoryczna z zakresu ekonomii, zarządzania projektami, procesami i zespołami
Absolwent dziennikarstwa
Absolwent dziennikarstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. W trakcie studiów pełnił funkcję redaktora naczelnym uczelnianego magazynu. Podczas 2-miesięcznych praktyk w Gazecie Lokalnej m.in. relacjonował mecze piłki nożnej.
Menadżer zarządzający
Ceniony, sumienny i zaangażowany Manager Zarządzający z kilkuletnim, branżowym, doświadczeniem zawodowym na stanowiskach związanych z obsługą administracyjną, monitorowaniem procesu sprzedaży i zarządzaniu operacyjnym.
Posiada obszerną wiedzę merytoryczną z zakresu prowadzenia zespołów, kompleksowego prowadzenia biura oraz zarządzania relacjami z kluczowymi klientami biznesowymi. Szybko zjednuje sobie ludzi, doskonale odnajduje się w różnych strukturach organizacyjnych, środowisku korporacyjnym,międzynarodowym i wielkokulturowym.
Księgowy
Księgowy z pięcioletnim doświadczeniem księgowym w branży nieruchomości
i marketingu. Pełna wiedza w zakresie ogólnej rachunkowości, listy płac, budżetowania
i przygotowywania zapisów księgowych. Biegły we wdrażaniu innowacyjnych praktyk
i procedur księgowych w celu poprawy wydajności.
Dyrektor marketingu
Dyrektor marketingu z dwudziestoletnim doświadczeniem w marketingu i sprzedaży. Z powodzeniem twórz i wdrażaj polityki marketingowe, zwiększając sprzedaż nawet o 45%. Doskonałe umiejętności interpersonalne i zarządzanie zespołem.
Kierownik restauracji
Dynamiczny kierownik restauracji z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem. Posiada znakomite umiejętności interpersonalne, negocjacyjne i mediacyjne. Biegły w kontroli kosztów; zmniejszenie kosztów utrzymania pracowników i kosztów towarów o 15%.
Dyrektor handlowy
Dyrektor handlowy z doświadczeniem w zarządzaniu firmami ubezpieczeniowymi i sprzedażowymi. Tworzy i wdraża strategie sprzedaży, aby osiągnąć 35% roczny wzrost przychodów. Posiada wysoce skuteczne umiejętności zarządzania.
Specjalista ds. zarządzania sprzedażą
Znakomity specjalista ds. zarządzania sprzedażą z ponad 15-letnim doświadczeniem. Odpowiedzialny za sukces w zapewnianiu trwałych przychodów i zysków na konkurencyjnych rynkach. Dobrze zorientowany w prowadzeniu szkoleń i mentoringu personelu z doświadczeniem w zakresie motywowania i promowania pracy zespołowej.
O czym warto pamiętać pisząc profil zawodowy?
Warto pamiętać, aby profil zawodowy umieścić w CV na samej górze, z całą pewnością przyciągnie to wzrok osoby prowadzącej rekrutację. Jest to serce dokumentu. Zawsze należy dostosować swój profil do oferty pracy.
Nie należy się rozpisywać, warto stosować język korzyści.
Wykaż swoje największe zalety, sukcesy czy najważniejsze doświadczenie. Możesz je zaznaczyć np. pogrubioną czcionką lub kursywą.
Podawaj swoje osiągnięcia za pomocą liczb.
Profil zawodowy jest często pomijanym aspektem w CV przez wielu kandydatów. Także, jeśli chcesz się wyróżnić oraz zyskać większe szanse na zatrudnienie, poświęć trochę czasu na stworzenie go. Nawet jeśli popełnisz jakieś błędy, nie przejmuj się! Zawsze możesz poprawić swoje CV lub skonsultować się z profesjonalnym doradcą.